Sauna.

Sauna - na zdrowie!
Hartuje ciało i dodaje urody. Pozwala pozbyć się zbędnych kilogramów i oczyszcza organizm. Poza tym przygotowuje do walki z infekcjami.
Sauna to naprzemienna kąpiel - raz gorąca, a raz zimna. W tym też tkwi tajemnica niezwykłych jej efektów i bardzo dobrego wpływu na cały organizm. Dzięki temu termicznemu zabiegowi skóra całego ciała oczyszcza się z tłuszczu, łojotoku, martwych komórek. Staje się czysta i gładka i zaczyna lepiej oddychać. Pozwala to na lepsze wchłanianie różnych preparatów odżywczych i nawilżających.

Poza tym kąpiele w saunie hartują organizm - wzmacniają odporność układu immunologicznego, dając tym samym broń do walki z przeziębieniami. Może przynieść ulgę w bólach głowy i przy niektórych chorobach układu oddechowego.

Niektórzy specjaliści zalecają saunę raz w tygodniu, inni nawet dwa razy. Tak samo podzielone są opinie na temat tego, ile czasu należy w niej spędzać. Jedni twierdzą, że do 45 minut, inni, że nawet do 1,5 godziny (oczywiście z niezbędnymi przerwami na odpoczynek od wysokich temperatur i na oziębienie organizmu). Jednorazowo stosujemy trzy wejścia. Większa ilość wejść nie wpływa na polepszenie efektów kąpieli.

Podstawowe zasady korzystania z sauny
1. Przygotowanie do kąpieli
Do kąpieli nie należy przystępować na czczo lub po zbyt obfitym posiłku. Przed kąpielą nie powinno się dużo pić, bezwzględnie należy wykluczyć napoje alkoholowe. Można wypić szklankę herbaty lub soku owocowego, aby zwiększyć pocenie. Z sauny powinno się korzystać po pracy, ale nie bezpośrednio po maksymalnym psychicznym czy fizycznym wysiłku. Ludziom zdrowym, biorącym kąpiel w celach profilaktycznych, zaleca się korzystanie z sauny do trzech razy w tygodniu. W razie potrzeby liczbę kąpieli można w ciągu tygodnia zwiększyć.

2. Zaczynamy kąpiel
- Pierwsza faza kąpieli
Przed korzystaniem z sauny należy wziąć prysznic.
- Druga faza kąpieli
W gorącej saunie należy usiąść lub położyć się na najniższej ławce tak, aby wszystkie części ciała znajdowały się mniej więcej na tym samym poziomie. Oczekując na rozpoczęcie pocenia, kąpiący się powinien przyjąć taką pozycję ciała, która zapewni mu absolutny komfort fizyczny i psychiczny. W ciszy i spokoju, w atmosferze pełnego odprężenia zaczynają się pojawiać pierwsze kropelki potu na całej skórze. Przyśpieszenie tego procesu można osiągnąć przez natarcie twarzy, kończyn i tułowia wodą. Zwykle oddycha się równocześnie nosem i ustami. Kiedy dochodzimy do wniosku, że jesteśmy już dostatecznie spoceni i przegrzani, zaczynamy wykonywać masaż ciała, nacieramy się po prostu dłońmi obu rąk. W momencie maksymalnego przegrzania, któremu towarzyszy uczucie "już dłużej nie wytrzymam" , należy saunę opuścić. Uczucie ucisku na klatkę piersiową, bicie serca, zawroty głowy i osłabienie lub inne objawy tego typu są wynikiem niepotrzebnego przedłużania pobytu w saunie.
- Trzecia faza kąpieli
Przed rozpoczęciem właściwego ochładzania należy wejść na krótko pod prysznic i spłukać pot. Prostym sposobem ochładzania się w saunie jest polewanie się zimną wodą, lub wejście pod prysznic. W momencie doznania pierwszego uczucia zimna pod prysznicem, przerywamy ochładzanie i wchodzimy do sauny. W czasie ochładzania zaleca się nie forsowne ćwiczenia gimnastyczne, gimnastykę oddechową, trucht itp.
- Czwarta faza kąpieli
Jest to ostatnia, niezmiernie istotna faza kąpieli, występująca bezpośrednio po ostatnim ochłodzeniu. W tej fazie temperatura tkanek musi osiągnąć parametry wyjściowe. Niedostateczne obniżenie temperatury nagrzanych tkanek powoduje dalsze niepożądane pocenie, bóle głowy, złe samopoczucie itp. Resztki potu spłukuje się letnią wodą pod prysznicem. Używanie mydła po ukończeniu kąpieli w saunie jest błędem. Usuwa się bowiem w ten sposób substancje ochronne i niepotrzebnie wysusza skórę. Po opuszczeniu sauny zalecany jest odpoczynek podczas, którego oczekujemy na dalszy ciąg działania sauny. Sposób, w jaki odpoczywamy po kąpieli, decyduje o jej końcowym i całkowitym efekcie. Sen po kąpieli w saunie doskonale przyspiesza odnowę biologiczną ustroju. Utracone płyny należy uzupełnić bezpośrednio po kąpieli pijąc wody mineralne, które zawierają chlorek sodowy, sok pomidorowy, zawierający dużą ilość potasu, soki owocowo-jarzynowe, mleko lub spożywając potrawy dodatkowo osolone. Alkohol pod jakąkolwiek postacią jest zabroniony, gdyż niweczy fizjologiczny efekt kąpieli. Posiłek po kąpieli w saunie powinien odpowiadać wymogom kalorycznym i dietetycznym.

Ważne! Zdrowy człowiek może korzystać z sauny bez względu na porę roku, dnia czy pogodę. Jedynie dzieci poniżej 6 lat i osoby powyżej 50 roku życia powinny koniecznie poddać się badaniu lekarskiemu. Z medycznego punktu widzenia kąpiel w saunie to zabieg obciążający organizm człowieka, dlatego należy wyeliminować ewentualny czynnik ryzyka podczas konsultacji lekarskiej. Jeżeli kąpiel w saunie jest składowa częścią postępowania leczniczego, o ścisłym sposobie jej przebiegu decyduje w każdym przypadku lekarz.

Wskazania i przeciwwskazania
Kąpiel w saunie kojarzy się z kąpielą higieniczną i jest najbardziej wartościowa spośród znanych u nas form kąpieli. Powszechnie uważa się ją za doskonały środek profilaktyczny przeciw "chorobom z przeziębienia " Jako niespecyficzny bodziec mobilizuje siły obronne ustroju, usprawnia grę naczyniową, zwłaszcza skóry kończyn i śluzówek, zapobiega rozwinięciu się infekcji wirusowej, bakteryjnej i wielu innych chorób. Skorzystanie z sauny w początkowej fazie przeziębienia przerywa chorobę górnych dróg oddechowych i grypę. Kąpiel w fazie rozwiniętych objawów chorobowych nie tylko nie pomaga, ale wręcz pogarsza stan chorobowy. Z sauny nie powinno się korzystać w fazie rozwijającej się lub w pełni rozwiniętej choroby. Sauna skraca okres rekonwalescencji, przyśpiesza powrót do pełnego zdrowia. Szczególnie korzystny wpływ sauny obserwuje się u rekonwalescentów po zapaleniu płuc, grypie, ostrych nieżytach górnych dróg oddechowych, tchawicy i oskrzeli, po ustąpieniu ataków astmy oskrzelowej itp. Kąpiel w saunie fińskiej ma najlepsze elementy i właściwości zabiegu ciepło-leczniczego. W wielu schorzeniach stanowi istotny, samodzielny środek leczniczy, jak również jest środkiem uzupełniającym leczenie farmakologiczne.

Wskazania do stosowania sauny:
Sauna jest istotnym elementem wspomagającym organizm w walce ze stanami przedchorobowymi oraz wywiera korzystne działanie w walce ze schorzeniami tj.: -zaburzenia krążenia obwodowego
-astma i choroby górnych dróg oddechowych (chroniczne katary, przeziębienia itp.)
-reumatyzm, choroby stawów i schorzeń dysku międzykręgowego
-otyłość (usuwanie wody), wychudzenie organizmu (poprawa apetytu)
-rozregulowanie systemu nerwowego (nerwica żołądka, nerwica serca)
-schorzenia nerek
Bezwzględne przeciwwskazania do stosowania sauny :
-Wszystkie choroby w stanie ostrym i podostrym.
-Wszystkie postacie niewydolności krążenia.
-Zmiany degeneracyjne mięśnia sercowego ze współistniejącą dusznicą bolesną.
-Choroby do pół roku po przebytym zawale mięśnia sercowego.
-Wszystkie choroby serca przebiegające ze wzrostem oporu płucnego /serce płucne, wada zastawki dwudzielnej.
-Stenokardia.
-Choroba nadciśnieniowa trzeciego stopnia.
-Kamica nerkowa.
-Padaczka, klaustrofobia.
-Schizofrenia i inne schorzenia psychiczne.
-Choroby nowotworowe, czynna gruźlica, robaczyce, choroby weneryczne

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie ta strona używa Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z polityką plików Cookies.** To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

Akceptuję politykę cookies.** I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information